Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie to ważny element infrastruktury transportowej w regionie. Przedsiębiorstwo zajmuje się organizowaniem i świadczeniem usług transportowych dla pasażerów, koncentrując się przede wszystkim na przewozie osobowym na terenie miasta i gminy Opoczno.

W ramach swojej działalności, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dba o wygodę i bezpieczeństwo podróżnych, oferując efektywne rozwiązania transportowe, które zaspokajają potrzeby lokalnej społeczności.

Historia

Początki komunikacji miejskiej

Historia komunikacji miejskiej w Opocznie rozpoczyna się w dniu 1 marca 1977 roku, kiedy to na zlecenie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tomaszowie Mazowieckim otwarto oddział odpowiadający za transport publiczny w tej gminie, która ma charakter zarówno miejski, jak i wiejski. Po krótkim czasie, bo już 1 kwietnia tego samego roku, na ulice miasta wyjechały pierwsze pojazdy, które obsługiwały dwie uruchomione linie. Na początku działalności, zajezdnia autobusowa znajdowała się przy ulicy Świerczewskiego, obecnie znanej jako ul. Inowłodzka.

WPKM w Piotrkowie Trybunalskim

1 października 1977 roku, za sprawą decyzji wojewody piotrkowskiego, powołano do życia Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim, które miało na celu koordynację działalności wszystkich zakładów komunikacji miejskiej na terenie województwa. W skład tego zespołu weszły m.in. Piotrków Trybunalski, Tomaszów Mazowiecki, Opoczno oraz Radomsko. W 1982 roku jednostka w Opocznie została przekształcona w fili Zakładu Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Następnie, od 1 stycznia 1984 roku, zakład w Opocznie zdobył status samodzielnego Zakładu Komunikacji Miejskiej. Na początku lat 80-tych wprowadzono zmiany lokalizacyjne, przenosząc zajezdnię na ulicę Przemysłową 2. Wówczas to przedsiębiorstwo zaczęło obsługiwać już siedem linii, z czego aż sześć z nich prowadziło do obszarów poza granice miasta.

1 kwietnia 1987 roku Zakład w Opocznie został z powrotem włączony w struktury Zakładu Komunikacji Miejskiej Tomaszów Mazowiecki. W marcu 1988 roku wprowadzono nową numerację dla autobusów, które funkcjonowały w WPKM Piotrków Trybunalski. ZKM Opoczno otrzymało nową, trzycyfrową numerację – 5xx, która zastąpiła wcześniej używane numery jedno- i dwucyfrowe. W tamtym okresie w taborze komunikacyjnym w Opocznie znajdowało się 13 autobusów Jelcz PR110U oraz jeden autobus turystyczny Jelcz PR110D Lux i działalność przewozowa prowadzona była na sześciu liniach.

Samodzielność MPK w Opocznie

W wyniku zmian organizacyjnych, które miały miejsce 1 stycznia 1991 roku, Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim przestało istnieć, dzieląc się na pięć niezależnych przedsiębiorstw. Tak powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które z sukcesem przejęło działalność Zakładu Komunikacji Miejskiej w Opocznie. W kolejnych latach firma rozpoczęła proces wymiany starych pojazdów Jelcz PR110U na nowsze modele Jelcz PR110M. 1 stycznia 1997 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie stało się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.

W 1999 roku MPK Opoczno obsługiwało 7 linii autobusowych, wszystkie z nich były jednak liniami podmiejskimi. Nowym ważnym rozdziałem w historii komunikacji w Opocznie był zakup w 2001 roku pierwszego autobusu przegubowego, którym stał się używany Ikarus 280.26, pozyskany od MZK Jelenia Góra. Ten autobus służył do przewozu dzieci korzystających z zamkniętej linii szkolnej.

Władze

W świetle przepisów zawartych w statucie, struktura organizacyjna spółki obejmuje kilka kluczowych organów, którymi są: zarząd, rada nadzorcza oraz zgromadzenie wspólników. W skład zarządu wchodzi dwóch przedstawicieli. Funkcję prezesa pełni mgr inż. Andrzej Kopania, który ma odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w zarządzaniu. Drugim członkiem zarządu jest mgr Magdalena Nowacka, która wspiera działalność zarządu swoją wiedzą i umiejętnościami.

Rada nadzorcza, odpowiedzialna za kontrolowanie działalności zarządu, składa się z trzech osób. Aktualnie w jej skład wchodzą: Janusz Tosiek, Artur Bagieński oraz Zbigniew Lenarcik. Obecność tych członków w radzie nadzorczej zapewnia różnorodność doświadczeń i kompetencji, co przyczynia się do efektywności nadzoru nad działalnością spółki.

W przypadku zgromadzenia wspólników, jako reprezentant, występuje Burmistrz Miasta i Gminy Opoczno, co podkreśla związek spółki z lokalną administracją oraz jej rolę w rozwoju transportu miejskiego.

Linie

Aktualnie od kwietnia 2002 roku w Opocznie funkcjonuje siedem linii autobusowych, z których każda ma charakter podmiejski.

Numer liniiTrasa
1Z.P.C. „Opoczno”-„Śląsk” – Piotrkowska – Leśna – Przemysłowa – Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Partyzantów – Biernackiego (powrót: Biernackiego – Kossaka – Piotrkowska) – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy – Kolberga – Różanna – Dzielna – Bielowice – Sołek – Zameczek – Wygnanów – Krzczonów
2Z.P.C. „Opoczno”-„Śląsk” – Piotrkowska (część kursów: Staszica/ Szkolna – Szkolna – Piotrkowska) – Leśna – Przemysłowa – Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Kossaka – Westerplatte – Partyzantów – Biernackiego – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy – Kościelna – pl. Kościuszki (powrót: pl. Kościuszki – Inowłodzka – Moniuszki – pl. Kilińskiego) – Kościelna – Staromiejska – Wola Załężna – Międzybórz
3Z.P.C. „Opoczno”-„Śląsk” – Piotrkowska (1 kurs w dni robocze: Staszica/Szkolna – Szkolna – Piotrkowska) – Leśna – Przemysłowa – Westerplatte – Partyzantów – Biernackiego (powrót: Biernackiego – Kossaka – Westerplatte) – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy (1 kurs powrotny: Generała Bończy – Kościelna – pl. Kościuszki – Inowłodzka – Moniuszki – pl. Kilińskiego) – Waryńskiego – Ogonowice – Ostrów – Sitowa (część kursów: Sitowa – Parczówek) – trasa w dni robocze

pl. Kościuszki – Inowłodzka – Moniuszki – pl. Kilińskiego – Generała Bończy (powrót: Generała Bończy – Kościelna – pl. Kościuszki) – Waryńskiego – Ogonowice – Ostrów – Sitowa – trasa w niedziele i święta

5Kraśnica – Modrzew – Ziębów – Brzustówek – Bukowiec (w niedziele i święta: Bukowiec) – Inowłodzka – Świerkowa – Partyzantów – Biernackiego – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy – Kolberga – „Optex” (część kursów: Inowłodzka – Biernackiego – Partyzantów – Westerplatte – Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze”)
6Szadkowice – Kunice (część kursów: Kunice) – Gawrony – Januszewice – Kliny (część kursów: KLINY) – Piotrkowska (część kursów: Staszica/Szkolna – Szkolna – Piotrkowska) – Leśna – Przemysłowa – Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Partyzantów – Biernackiego (powrót: Biernackiego – Kossaka – Piotrkowska) – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy (powrót: Generała Bończy – Kościelna – pl. Kościuszki – Inowłodzka – Moniuszki – pl. Kilińskiego) – Kolberga – Różanna – Dzielna – Bielowice – Mroczków Gościnny – Kraszków (w niedziele i święta: Bielowice)
7Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Partyzantów – Biernackiego (powrót: Biernackiego – Kossaka – Piotrkowska) – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy – Kolberga – Różanna – Dzielna – Bielowice – Janów Karwicki – Karwice – Adamów – Sielec – Stużno
8Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Kossaka (4 kursy: Kossaka – Kossaka) – Westerplatte (powrót: Westerplatte – Przemysłowa) – Partyzantów – Biernackiego – Perzyńskiego – Inowłodzka – Bukowiec – Sobawiny – Międzybórz – Libiszów – Idzikowice – Idzikowice (2 kursy: Idzikowice – Kruszewiec – Kruszewiec, 1 kurs powrotny: Idzikowice – Idzikowice – Kruszewiec – Bukowiec)

Tabor

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie dysponuje różnorodnym taborem, który odpowiada na potrzeby lokalnych mieszkańców oraz turystów. Dzięki regularnym inwestycjom w nowoczesne środki transportu, jakość usług przekłada się na zadowolenie każdego pasażera.

Wszystkie autobusy charakteryzują się wysoką niezawodnością i komfortem podróży. Poniżej przedstawiamy szczegółową tabelę, która ukazuje aktualny stan posiadania autobusów:

Typ autobusuData wprowadzenia_Ilość
Autosan A1010M.122003_2
Autosan H7-20.052005_1
Ford Transit Van2006_1
Irizar New Century 12,8.372018_1
Irizar PB 12.352017_1
Iveco Daily 50C182015_1
MAN Lion’s City M2017_2
MAN NM2232014_5
Mercedes-Benz O5202009_1
Mercedes-Benz O530Ü2015_1
Solaris Urbino 102023_1
Solaris Urbino 12 LE2021_1
Solbus SN11M2008_1
Łączna liczba pojazdów19
Procent niskopodłogowych i niskowejściowych autobusów w flocie68,5%

Przypisy

  1. Źródło informacji o aktualnej ilości taboru. [dostęp 17.01.2021 r.]
  2. Wykaz linii MPK Opoczno. momen.republika.pl. [dostęp 11.03.2012 r.]
  3. Schemat linii MPK Opoczno [on-line] [dostęp 11.03.2012 r.]
  4. Informacja dotycząca władz MPK w Opocznie na stronie BIP UMiG Opoczno. um.opoczno.pl. [dostęp 03.03.2012 r.]
  5. Historia komunikacji miejskiej w Opocznie. momen.republika.pl. [dostęp 29.02.2012 r.]
  6. a b c Informacje o firmie na stronie MPK Opoczno [on-line] [dostęp 11.03.2012 r.]

Oceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie

Średnia ocena:4.94 Liczba ocen:9