Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie to ważny element infrastruktury transportowej w regionie. Przedsiębiorstwo zajmuje się organizowaniem i świadczeniem usług transportowych dla pasażerów, koncentrując się przede wszystkim na przewozie osobowym na terenie miasta i gminy Opoczno.
W ramach swojej działalności, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dba o wygodę i bezpieczeństwo podróżnych, oferując efektywne rozwiązania transportowe, które zaspokajają potrzeby lokalnej społeczności.
Historia
Początki komunikacji miejskiej
Historia komunikacji miejskiej w Opocznie rozpoczyna się w dniu 1 marca 1977 roku, kiedy to na zlecenie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tomaszowie Mazowieckim otwarto oddział odpowiadający za transport publiczny w tej gminie, która ma charakter zarówno miejski, jak i wiejski. Po krótkim czasie, bo już 1 kwietnia tego samego roku, na ulice miasta wyjechały pierwsze pojazdy, które obsługiwały dwie uruchomione linie. Na początku działalności, zajezdnia autobusowa znajdowała się przy ulicy Świerczewskiego, obecnie znanej jako ul. Inowłodzka.
WPKM w Piotrkowie Trybunalskim
1 października 1977 roku, za sprawą decyzji wojewody piotrkowskiego, powołano do życia Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim, które miało na celu koordynację działalności wszystkich zakładów komunikacji miejskiej na terenie województwa. W skład tego zespołu weszły m.in. Piotrków Trybunalski, Tomaszów Mazowiecki, Opoczno oraz Radomsko. W 1982 roku jednostka w Opocznie została przekształcona w fili Zakładu Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim. Następnie, od 1 stycznia 1984 roku, zakład w Opocznie zdobył status samodzielnego Zakładu Komunikacji Miejskiej. Na początku lat 80-tych wprowadzono zmiany lokalizacyjne, przenosząc zajezdnię na ulicę Przemysłową 2. Wówczas to przedsiębiorstwo zaczęło obsługiwać już siedem linii, z czego aż sześć z nich prowadziło do obszarów poza granice miasta.
1 kwietnia 1987 roku Zakład w Opocznie został z powrotem włączony w struktury Zakładu Komunikacji Miejskiej Tomaszów Mazowiecki. W marcu 1988 roku wprowadzono nową numerację dla autobusów, które funkcjonowały w WPKM Piotrków Trybunalski. ZKM Opoczno otrzymało nową, trzycyfrową numerację – 5xx, która zastąpiła wcześniej używane numery jedno- i dwucyfrowe. W tamtym okresie w taborze komunikacyjnym w Opocznie znajdowało się 13 autobusów Jelcz PR110U oraz jeden autobus turystyczny Jelcz PR110D Lux i działalność przewozowa prowadzona była na sześciu liniach.
Samodzielność MPK w Opocznie
W wyniku zmian organizacyjnych, które miały miejsce 1 stycznia 1991 roku, Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim przestało istnieć, dzieląc się na pięć niezależnych przedsiębiorstw. Tak powstało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które z sukcesem przejęło działalność Zakładu Komunikacji Miejskiej w Opocznie. W kolejnych latach firma rozpoczęła proces wymiany starych pojazdów Jelcz PR110U na nowsze modele Jelcz PR110M. 1 stycznia 1997 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie stało się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością.
W 1999 roku MPK Opoczno obsługiwało 7 linii autobusowych, wszystkie z nich były jednak liniami podmiejskimi. Nowym ważnym rozdziałem w historii komunikacji w Opocznie był zakup w 2001 roku pierwszego autobusu przegubowego, którym stał się używany Ikarus 280.26, pozyskany od MZK Jelenia Góra. Ten autobus służył do przewozu dzieci korzystających z zamkniętej linii szkolnej.
Władze
W świetle przepisów zawartych w statucie, struktura organizacyjna spółki obejmuje kilka kluczowych organów, którymi są: zarząd, rada nadzorcza oraz zgromadzenie wspólników. W skład zarządu wchodzi dwóch przedstawicieli. Funkcję prezesa pełni mgr inż. Andrzej Kopania, który ma odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w zarządzaniu. Drugim członkiem zarządu jest mgr Magdalena Nowacka, która wspiera działalność zarządu swoją wiedzą i umiejętnościami.
Rada nadzorcza, odpowiedzialna za kontrolowanie działalności zarządu, składa się z trzech osób. Aktualnie w jej skład wchodzą: Janusz Tosiek, Artur Bagieński oraz Zbigniew Lenarcik. Obecność tych członków w radzie nadzorczej zapewnia różnorodność doświadczeń i kompetencji, co przyczynia się do efektywności nadzoru nad działalnością spółki.
W przypadku zgromadzenia wspólników, jako reprezentant, występuje Burmistrz Miasta i Gminy Opoczno, co podkreśla związek spółki z lokalną administracją oraz jej rolę w rozwoju transportu miejskiego.
Linie
Aktualnie od kwietnia 2002 roku w Opocznie funkcjonuje siedem linii autobusowych, z których każda ma charakter podmiejski.
Numer linii | Trasa |
---|---|
1 | Z.P.C. „Opoczno”-„Śląsk” – Piotrkowska – Leśna – Przemysłowa – Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Partyzantów – Biernackiego (powrót: Biernackiego – Kossaka – Piotrkowska) – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy – Kolberga – Różanna – Dzielna – Bielowice – Sołek – Zameczek – Wygnanów – Krzczonów |
2 | Z.P.C. „Opoczno”-„Śląsk” – Piotrkowska (część kursów: Staszica/ Szkolna – Szkolna – Piotrkowska) – Leśna – Przemysłowa – Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Kossaka – Westerplatte – Partyzantów – Biernackiego – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy – Kościelna – pl. Kościuszki (powrót: pl. Kościuszki – Inowłodzka – Moniuszki – pl. Kilińskiego) – Kościelna – Staromiejska – Wola Załężna – Międzybórz |
3 | Z.P.C. „Opoczno”-„Śląsk” – Piotrkowska (1 kurs w dni robocze: Staszica/Szkolna – Szkolna – Piotrkowska) – Leśna – Przemysłowa – Westerplatte – Partyzantów – Biernackiego (powrót: Biernackiego – Kossaka – Westerplatte) – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy (1 kurs powrotny: Generała Bończy – Kościelna – pl. Kościuszki – Inowłodzka – Moniuszki – pl. Kilińskiego) – Waryńskiego – Ogonowice – Ostrów – Sitowa (część kursów: Sitowa – Parczówek) – trasa w dni robocze pl. Kościuszki – Inowłodzka – Moniuszki – pl. Kilińskiego – Generała Bończy (powrót: Generała Bończy – Kościelna – pl. Kościuszki) – Waryńskiego – Ogonowice – Ostrów – Sitowa – trasa w niedziele i święta |
5 | Kraśnica – Modrzew – Ziębów – Brzustówek – Bukowiec (w niedziele i święta: Bukowiec) – Inowłodzka – Świerkowa – Partyzantów – Biernackiego – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy – Kolberga – „Optex” (część kursów: Inowłodzka – Biernackiego – Partyzantów – Westerplatte – Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze”) |
6 | Szadkowice – Kunice (część kursów: Kunice) – Gawrony – Januszewice – Kliny (część kursów: KLINY) – Piotrkowska (część kursów: Staszica/Szkolna – Szkolna – Piotrkowska) – Leśna – Przemysłowa – Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Partyzantów – Biernackiego (powrót: Biernackiego – Kossaka – Piotrkowska) – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy (powrót: Generała Bończy – Kościelna – pl. Kościuszki – Inowłodzka – Moniuszki – pl. Kilińskiego) – Kolberga – Różanna – Dzielna – Bielowice – Mroczków Gościnny – Kraszków (w niedziele i święta: Bielowice) |
7 | Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Partyzantów – Biernackiego (powrót: Biernackiego – Kossaka – Piotrkowska) – Perzyńskiego – pl. Kilińskiego – Generała Bończy – Kolberga – Różanna – Dzielna – Bielowice – Janów Karwicki – Karwice – Adamów – Sielec – Stużno |
8 | Z.P.C. „Opoczno”-„Mazowsze” – Przemysłowa – Leśna – Piotrkowska – Kossaka (4 kursy: Kossaka – Kossaka) – Westerplatte (powrót: Westerplatte – Przemysłowa) – Partyzantów – Biernackiego – Perzyńskiego – Inowłodzka – Bukowiec – Sobawiny – Międzybórz – Libiszów – Idzikowice – Idzikowice (2 kursy: Idzikowice – Kruszewiec – Kruszewiec, 1 kurs powrotny: Idzikowice – Idzikowice – Kruszewiec – Bukowiec) |
Tabor
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie dysponuje różnorodnym taborem, który odpowiada na potrzeby lokalnych mieszkańców oraz turystów. Dzięki regularnym inwestycjom w nowoczesne środki transportu, jakość usług przekłada się na zadowolenie każdego pasażera.
Wszystkie autobusy charakteryzują się wysoką niezawodnością i komfortem podróży. Poniżej przedstawiamy szczegółową tabelę, która ukazuje aktualny stan posiadania autobusów:
Typ autobusu | Data wprowadzenia | _ | Ilość |
Autosan A1010M.12 | 2003 | _ | 2 |
---|---|---|---|
Autosan H7-20.05 | 2005 | _ | 1 |
Ford Transit Van | 2006 | _ | 1 |
Irizar New Century 12,8.37 | 2018 | _ | 1 |
Irizar PB 12.35 | 2017 | _ | 1 |
Iveco Daily 50C18 | 2015 | _ | 1 |
MAN Lion’s City M | 2017 | _ | 2 |
MAN NM223 | 2014 | _ | 5 |
Mercedes-Benz O520 | 2009 | _ | 1 |
Mercedes-Benz O530Ü | 2015 | _ | 1 |
Solaris Urbino 10 | 2023 | _ | 1 |
Solaris Urbino 12 LE | 2021 | _ | 1 |
Solbus SN11M | 2008 | _ | 1 |
Łączna liczba pojazdów | 19 | ||
Procent niskopodłogowych i niskowejściowych autobusów w flocie | 68,5% |
Przypisy
- Źródło informacji o aktualnej ilości taboru. [dostęp 17.01.2021 r.]
- Wykaz linii MPK Opoczno. momen.republika.pl. [dostęp 11.03.2012 r.]
- Schemat linii MPK Opoczno [on-line] [dostęp 11.03.2012 r.]
- Informacja dotycząca władz MPK w Opocznie na stronie BIP UMiG Opoczno. um.opoczno.pl. [dostęp 03.03.2012 r.]
- Historia komunikacji miejskiej w Opocznie. momen.republika.pl. [dostęp 29.02.2012 r.]
- a b c Informacje o firmie na stronie MPK Opoczno [on-line] [dostęp 11.03.2012 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Zalew Tulipan w Opocznie | Stadion Ceramiki Opoczno | Zamek Kazimierzowski w Opocznie | Zespół dworski Starostwo w Opocznie | Nowy cmentarz żydowski w Opocznie | Gorzałków | Opoczno (stacja kolejowa) | Muzeum Regionalne w Opocznie | Starostwo (Opoczno) | Ceramika OpocznoOceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie